Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Λυκείου (Διαγώνισμα) | Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Λυκείου (Διαγώνισμα)

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips

Koen Demuynck

Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Λυκείου (Διαγώνισμα) 

Δημοσιογραφία με κύρος = δημόσιο αγαθό

Ενώ η δημοσιογραφία μπήκε στον 21ο αιώνα, είναι αιχμαλωτισμένη σε ένα παράδοξο το οποίο οφείλεται στην ίδια την πορεία της. Όσο ποτέ άλλοτε, χάρη σε μια χωρίς προηγούμενο πληθώρα ΜΜΕ, έχουμε στη διάθεσή μας περισσότερα νέα και περισσότερη δημοσιογραφική επιρροή. Ωστόσο η δημοσιογραφία υφίσταται πρωτόγνωρες επιθέσεις από πολιτικούς, φιλοσόφους, το ευρύ κοινό, καθώς και από τους ίδιους τους δημοσιογράφους. Χρήσιμο είναι το παράδοξο αυτό να ερμηνευθεί. Η άνοδος της δημοσιογραφικής επιρροής ερμηνεύεται εύκολα. Η ανάπτυξή της οφείλεται στην πολιτιστική, πολιτική και οικονομική αξία της πληροφορίας, η οποία διευκολύνεται από την ανάδυση νέων φθηνών ηλεκτρονικών τεχνολογιών, μέσω των οποίων διανέμονται νέα και σχόλια. Σήμερα είναι ευρέως κατανοητό ότι, χωρίς άφθονη και προσβάσιμη πληροφόρηση, δεν μπορούμε να έχουμε ούτε τη δημοκρατία στην οποία πιστεύουμε ούτε την ανάπτυξη και τις καταναλωτικές επιλογές που επιθυμούμε. 
Τα νέα, που κάποτε ήταν δύσκολο και κόστιζε ακριβά να αποκτηθούν, σήμερα μάς περιβάλλουν όπως ο αέρας που αναπνέουμε. Τα περισσότερα από αυτά κυριολεκτικά αιωρούνται και τα βρίσκει κανείς στους υπολογιστές, στα τρένα, στα αεροπλάνα και στα κινητά τηλέφωνα. Επίσης, τα σπανίζοντα στο παρελθόν νέα στην εποχή μας είναι πανταχού παρόντα και προσφέρονται δωρεάν. Περιττό να τονιστεί ότι τα νέα σήμερα είναι παγκόσμια, στιγμιαία και διαδραστικά. Ωστόσο υπάρχουν προβλήματα με την καινούργια κουλτούρα των νέων. Διότι τα νέα είναι αμέτρητα, γεγονός που μάς δυσκολεύει να ξεχωρίσουμε τα καλά από τα άσχημα. Εξάλλου το ότι σε μεγάλο βαθμό μπορούμε να τα αποκτήσουμε χωρίς άμεση πληρωμή μάς οδηγεί στο να τα εκτιμάμε λιγότερο. Καθώς οι γενιές μεγαλώνουν χωρίς να συνειδητοποιούν ότι τα νέα κοστίζουν χρήμα, η οικονομία της εις βάθος ερευνητικής δημοσιογραφίας υπονομεύεται. Ακόμη, η πληροφορία ταξιδεύει σήμερα με τεράστια ταχύτητα και μπορεί να προκαλέσει καταστροφές πριν γίνει κατανοητή. Στον κόσμο της στιγμιαίας δημοσιογραφίας η ιδιωτική ζωή δέχεται εισβολή κατά τρόπο απαίσιο, σε χρόνο όχι μεγαλύτερο από αυτόν που απαιτεί το πάτημα ενός κουμπιού. Αναπτύσσεται έτσι μια σκουπιδο-δημοσιογραφία.
Υπό αυτές τις συνθήκες οι όροι με τους οποίους μεταδίδονται τα νέα στον σύγχρονο κόσμο αποτελούν σοβαρό τεστ για την κρίση και την εντιμότητα των δημοσιογράφων. Αν ο δημοσιογράφος είναι το μυστικό όπλο μιας αόρατης μηχανής δημοσίων σχέσεων ή ανομολόγητων εμπορικών συμφερόντων, τότε προδίδονται τα συμφέροντα του κοινού. Αυτή η προδοσία είναι ακόμη ισχυρότερη όταν ο δημοσιογράφος, από έπαρση και ματαιοδοξία, μετατρέπεται σε δικαστή, εισαγγελέα ή, ακόμη χειρότερα, σε ευτελή σόουμαν.
Όλα αυτά δημιουργούν κρίση εμπιστοσύνης έναντι της δημοσιογραφίας κάτι που καταγράφεται σε πολλές δημοσκοπήσεις. Έτσι, μπορεί να φαίνεται ότι ο δημοσιογράφος έχει εξουσία, αλλά δεν διαθέτει κύρος. Το κύρος δεν συνδέεται απαραίτητα με την εξουσία. Είναι γνωστό ότι το κύρος αναβλύζει από τα κατάβαθα μιας ανώτερης προσωπικότητας, ενώ η εξουσία προσφέρεται ή κατακτάται όχι πάντοτε με θεμιτά και δημοκρατικά μέσα. Το κύρος και η εξουσία διαφέρουν ακόμη και κατά τους τρόπους επίδρασής τους. Το κύρος δεσμεύει εσωτερικά το άτομο, χρησιμοποιεί αρκετά τους μηχανισμούς ταύτισης, μίμησης και υποβολής. Αντιθέτως η εξουσία επιδρά δεσμεύοντας την εξωτερική συμπεριφορά του ανθρώπου και χρησιμοποιεί νόμους, κανόνες, συνήθειες και τεχνητά μέσα βίας.

Ιan Ηargreaves  Καθηγητής Δημοσιογραφίας


Ερωτήσεις:

Α.  Να γράψετε την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε. (100-120 λέξεις)

Β1. Σε μια παράγραφο 70-80 λέξεων να διατυπώσετε την άποψή σας για το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος: «Αν ο δημοσιογράφος είναι το μυστικό όπλο μιας αόρατης μηχανής δημοσίων σχέσεων ή ανομολόγητων εμπορικών συμφερόντων, τότε προδίδονται τα συμφέροντα του κοινού.»

Β2. Από το β΄ συνθετικό των παρακάτω λέξεων να σχηματίσετε μια νέα σύνθετη λέξη: τεχνολογιών, μεταδίδονται, μετατρέπεται, ματαιοδοξία, εισαγγελέα

Β3. Να σχηματίσετε μια πρόταση ή μια περίοδο για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις: έπαρση, διαδραστικά, κουλτούρα, υπονομεύεται, ανάδυση

Β4. Να εξηγήσετε με ποιο τρόπο έχει αναπτυχθεί η ακόλουθη παράγραφος.

Η εκπαίδευση δεν νοείται πια ως η απλή, κανονιστική μετάδοση γνώσεων από τις μεγαλύτερες γενιές στις νεότερες. Και τούτο επειδή, τόσο το περιεχόμενο της εκάστοτε εκπαιδευτικής πράξης όσο και ο χρόνος που αφιερώνεται σε αυτήν, αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, τα δύο φύλα και τις διαφορετικές κουλτούρες των ανθρώπων, γεγονός που παρατηρείται σε όλες τις σύγχρονες πρακτικές της καθημερινής ζωής. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται επομένως μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στο χώρο (το σχολείο) και το χρόνο (περίοδος της νεότητας), αλλά επεκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής και πέραν των σχολικών τειχών.

Γ. Να γράψετε ένα άρθρο 400-500 λέξεων για την εφημερίδα του σχολείου σας. Στο άρθρο αυτό να καταδείξετε τις αρνητικές όψεις των σύγχρονων μέσων μαζικής επικοινωνίας. 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...